Slovenská strela po 60 letech opět na kolejích - s jistotou, s Eurovalley

Milovníci technických unikátů a vlaků sledovali v pondělí 25. května převoz renovované Slovenské strely, která poprvé od roku 1960 letech jela po kolejích. Tento legendární vlak restauruje společnost Českomoravská železniční opravna, s.r.o., která zajišťuje generální opravy lokomotiv a železničních vozidel. Náklady na opravu sahají na 42 milionů korun, a proto individuálně zajišťujeme vysoký limit pojištění odpovědnosti za věci převzaté pro našeho klienta ČMŽO, který by plně pokryl případnou škodu i na více podobných zakázkách.

Slovenská strela

Vlakový vůz byl vyroben v roce 1936 a vynikal svým komfortem a unikátním motorem, díky kterému v plné síle dosahoval rychlosti až 148 km/h. Unikátní systém umožňoval se rozjíždět na elektrický pohon a při rychlostech nad 80 km/h přepínat na pohon čistě mechanický.

Jako první byly do vlaku k jízdence povinné místenky a z Bratislavy do Prahy jste se dostali během v té době rekordních 4 hodin a 20 minut.

V průběhu 2. světové války však tyto vlaky kvůli šetření benzínu mnoho nejezdily a od konce 40. let byly vozy vedeny jako tzv. vládní záloha. V roce 1960 pak došlo k převozu posledního kusu do Technického muzea v Kopřivnici.

Dnes je po tomto unikátu pojmenovaný jeden z vlaků ČD - Metropolitan Slovenská strela.

Obnova Slovenské strely

Vlak je vedený jako národní kulturní památka a proto se celá rekonstrukce krok po kroku dokumentuje a všechny díly včetně malých součástí se popisují, aby bylo vše identifikovatelné a nemohlo dojít k nejasnostem či záměně při finální montáži.

Rekonstrukce začala v září 2018 demontáží jednotlivých částí vozu. Velkou událostí za přítomnosti médií bylo vyzvednutí skříně vozu a podvozků, které se po několika dnech převezly do Přerova k rozebrání a opravě.

Na konci listopadu byl vůz kompletně rozložen a jednotlivé prvky prošly před renovací prohlídkou a posouzením stavu. Podvozky se opravovaly v dílnách ČMŽO, s.r.o. v Přerově, skříň v dceřiné firmě v Hranicích, motory u specialistů v Kopřivnici a agregáty ve Vsetíně.

V dubnu 2019 přechází renovace Slovenské strely do fáze skládání restaurovaných dílů do původního tvaru.

V prosinci byl po roce rekonstrukcí poprvé nastartován benzínový motor, celá rekonstrukce běžela hladce bez větších problémů.

V pondělí 25.5.2020 nastala významná událost v projektu vozu M 290.002. kdy byl z areálu ČMŽO přepraven po kolejích do lakovny v Přerově, kdy získá finální podobu.

Unikátnost přepravy spočívá v tom, že pod vůz byly zavázány původní zrestaurované podvozky a do Přerova tak bude přepravován po vlastních kolech. Po šedesáti letech se tak Slovenská strela vrací na naše koleje, byť zatím ještě nemůže jet vlastní silou.

Jiří Vřešťál

Key Account Manager

V pojišťovnictví pracuje od roku 1995. Začínal na pozici rizikového inženýra a upisovatele v České pojišťovně, kde prošel několika pozicemi. Následně pokračuje v kariéře na straně pojišťovacího makléře MARSH, kde má na starosti komplexní servis lokální korporátní klientely. Od roku 2016 působí ve společnosti Eurovalley, kde se v současnosti zaměřuje především na klienty z oblasti velkých průmyslových rizik a na speciální technická rizika.

Vstup pro klienty
zapomněl(a) jsem heslo